Styre konflikter?

Sproget. Det hele kommer an på sproget, du anvender. I dit privatliv bruger du et særligt sprog. På jobbet er det muligvis et helt andet sprog. Nej, jeg taler ikke om fremmede sprog. Jeg taler om, hvordan du håndterer dansk sprog. I din hverdag. Vi har et sprog, som vi bruger til at sende meddelelser, signaler og mange andre ting til andre mennesker med. Vi taler om følelser, pligter, tidsplaner, ønsker mv via vores sprog. Og vi gør det på en bestemt måde. Vi er ofte på bølgelængde med kollegaerne, når vi taler sammen til et møde. Vi forstår hinanden. Men, der kan opstå små misforståelser, fordi du bruger et ord eller en vending forkert. Det kan føre til små konflikter, som I sædvanligvis hurtigt kan løse ved at spørge efter den dybere mening.

Barrierer

I nogle tilfælde er der bare nogle barrierer, der forhindrer, at små konflikter kan løses forholdsvist smertefrit. De udvikler sig. Måske fordi der er tale om træthed på arbejdspladsen. Måske fordi der er tale om forskellige værdisæt, og at I ikke har fået gjort det klart overfor hinanden, hvad I vægter, hvad der har prioritet, og hvordan I tænker, at I skal komme videre. Konflikten kan optrappes. Og det kan blive rigtigt farligt. Ikke kun for jer og på det personlige og følelsesmæssige plan. Faktisk også for virksomheden I arbejder for. Så derfor vil det være super, hvis I hurtigt kan få hevet en kollega, der eventuelt har noget mere kendskab til, hvordan I kan komme videre ind i konflikten. Helst en person/kollega, der har været på 2 dages kursus i konflikthåndtering, fordi han eller hun har faktisk lært noget om, hvordan han/hun kan trække jeres negative vibrationer over på et andet sted og få noget positivt for jer alle ud af det. Prøv. Det vil overraske jer, hvor lidt der skal til.

Nye vinkler

Omvendt kan vores forskellige måder at bruge sproget på også være en god kilde til inspiration og nye indfaldsvinkler til, hvordan du kan håndtere en bestemt situation. Et eksempel: Forestil dig, at den kunde, du taler med, er afvisende. Hvordan vil du få at vide hvorfor? Vil du sige til ham, at du spørger, fordi du er menneskeligt nysgerrig? Eller vil du sige til ham, at du er ved at revne af nysgerrighed over, hvorfor han ikke vil være med? Hvilken af de to spørgsmål virker stærkest i den specifikke situation?

Spørgsmålet er det samme. Men det ene fremkom, fordi du har fulgt nogle regler, du har lært. Det andet fremkom, fordi du blev inspireret af noget, du hørte. Hvilken version du skal vælge, vil du kunne lære noget om, hvis du eventuelt følger et kort kursus i præsentationsteknik. Handler det om at vække kunden – eller handler det om at gøre livet lidt mere interessant for kunden? Handler det om at gøre livet let for kunden – eller handler det om at udfordre kunden, så han/hun forstår, at du er der – som samarbejdspartner og menneske? Svarene vil du lære at finde selv. Men kurset i præsentationsteknik hjælper gevaldigt.